We hebben allemaal wel eens te maken met stress. Dit is erg vervelend en kan soms leiden to vervelende lichamelijke klachten. Als u lijdt aan fibromyalgie, is het nog belangrijker om goed om te leren gaan met stress. Stress kan bij fibromyalgie patiënten de pijn namelijk verergeren. In dit artikel leest u over het verband tussen stress en fibromyalgie en hoe u het best om kunt gaan met stress.

Het verband tussen fibromyalgie en stress

Het is algemeen bekend dat stress niet goed is voor het lichaam. Wanneer u lijdt aan fibromylagie zorgt deze aandoening zelf al voor de nodige stress. Omgaan met de constante pijn en vermoeidheid is niet altijd even makkelijk. Daarnaast zorgen stress en nervositeit ervoor dat de pijn toeneemt. Bovendien kan stress ervoor zorgen dat pijn die u eerst goed kon verdragen, nu vele malen erger is. Emotionele stress kan namelijk een grote invloed hebben op de perceptie van pijn. Door stress komen er allerlei hormonen vrij die gestuurd worden door de hersenen. Deze veroorzaken op hun beurt fysieke reacties die pijnlijke klachten teweeg kunnen brengen.

 Wat kun je eraan doen?

Om stress te voorkomen is het belangrijk dat u goed voor uzelf zorgt. Zorg ervoor dat u gezond eet en voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt. Daarnaast is een goede nachtrust essentieel. Om een goede nachtrust te realiseren is een goed matras van belang. Hiervoor moet een matras u voldoende ondersteunen en bovendien de druk op uw lichaam reduceren, waardoor er geen piekdrukken ontstaan. Zo wordt de pijn tijdens het slapen minimaal. Bovendien is het belangrijk om naar uw lichaam te luisteren. Het is erg logisch dat u uw lichamelijke klachten zo veel mogelijk probeert te negeren om de pijn te kunnen verdragen. Echter is het wel belangrijk dat u bepaalde signalen van het lichaam als reactie op spanning of stress niet negeert. Zo kunt u goed op de spanning of opkomende stress inspelen door bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen te doen.