Fibromyalgie is een vervelende aandoening waarvan de precieze oorzaak nog niet is achterhaald. Echter is door middel van jarenlang onderzoek wel duidelijk geworden dat de gesteldheid van onder andere de darm ende lever invloed hebben op de klachten met betrekking tot fibromyalgie. Zo kan een verstoorde darmwerking de klachten aanzienlijk verergeren. Daarom is belangrijk om goed voor uw darmen te zorgen en dus de juiste voeding tot u te nemen.

Basische voeding en voldoende drinken

Dagelijks wordt de genuttigde voeding omgezet in zogenaamde zure afvalstoffen. Het lichaam kan deze stoffen neutraliseren met basische mineralen. Men vermoedt dat het lichaam, in het geval van fibromyalgie, minder goed instaat is om melkzuur uit de spieren af te voeren. Hierdoor wordt het lichaam extra belast met zuren. Waardoor iemand met fibromyalgie ook meer basische mineralen moet nuttigen om zodoende de afvalstoffen optimaal te kunnen afvoeren. Deze basische mineralen zijn veelal terug te vinden in groenten en fruit. Om die reden is het raadzaam om zo’n 400 à 500 gram groenten en fruit per dag te eten. 

De juiste voeding: eet minimaal 400 gram groenten per dag indien u fibromyalgie heeft.

Een andere manier om het lichaam te helpen bij het afvoeren van afvalstoffen, is door voldoende te drinken. Voldoende drinken is voor eenieder ontzettend belangrijk. Maar indien u fibromyalgie heeft, is het nóg belangrijker om zodoende afvalstoffen beter af te kunnen voeren. Het beste kunt u water drinken maar ook 2 à 3 koppen brandnetelthee per dag kan bijdragen aan het afvoeren van afvalstoffen. Daarnaast zijn ook groentesappen, kokoswater, water met spirulina en chlorella en groene smoothies goede opties. Al deze voedingsmiddelen zijn namelijk, net als groenten en fruit, basisch.

De lever

Om de lever optimaal te ondersteunen, is het van belang om voedingsmiddelen te nuttigen die veel zwavel bevatten. Voorbeelden van zwavelrijk voedsel zijn uien, knoflook, radijsjes, broccoli, spruitjes, pompoen en alle koolsoorten. Neem deze voedingsmiddelen dan ook op in uw dagelijkse dieet. Daarnaast hebben ook verse gember en kurkumawortel een positief effect.

De juiste voeding: zwavelrijk voedsel, zoals uien en knoflook, hebben een positief effect op de lever.

Het immuunsysteem

Ook het immuunsysteem versterkt door middel van bepaalde voedingsmiddelen. Zo hebben namelijk alle paddenstoelen een gunstig effect op het immuunsysteem. Andere voedingsmiddelen met een positief effect op het immuunsysteem zijn kiemen zoals tuinkers en broccolikiemen, citroen, gember en waterkers.

Om de klachten met betrekking tot fibromyalgie zo veel mogelijk in te perken, is het van belang om weloverwogen keuzes te maken op het gebied van uw dieet. Zoals u heeft kunnen lezen, zijn er namelijk verschillende voedingsmiddelen die een positieve bijdrage leveren aan zowel uw algehele gezondheid als uw klachten met betrekking tot fibromyalgie.